به گزارش ميراث آريا( CHTN)، سالويا اميدوارنيا نورپرداز موسسه تحقيقات و فن‌آوري نورپردازي در ميلان با بيان اين مطلب گفت: نورپردازي به دو شکل نورپردازي مصنوعي و طبيعي در بناهاي تاريخي انجام مي‌شود؛ بنابراين بعد از نورپردازي روش‌هاي حفاظت و جلوگيري از وارد شدن صدمه به بناهاي تاريخي نيز تدوين شود.

وي افزود: براي نشان دادن معماري و تزيينات داخلي بنا بايد به هنگام نورپردازي به منبع نور توجه کافي و لازم شود.

به گفته اميدوارنيا، نورپرداز بناهاي تاريخي بايد تکنيک‌ها، مصالح و تزيينات بناهاي تاريخي را بررسي کرده و سپس با توجه به نقش، طرح و رنگ‌هاي کارشده روي گنبدها، کاشي‌ها‌ي لعاب‌دار و شيشه‌هاي رنگي، کار نورپردازي را انجام دهد.

انتخاب منبع نور براساس ضريب‌ها و جدول‌هاي رياضي موضوع ديگري است که اين کارشناس به آن اشاره کرد و گفت: در برخي از فضاهاي تاريخي لازم است که نور پنهان شده تا مانع خيرگي چشم‌هاي بازديدکنندگان شود. همچنين سيم‌کشي و کابل‌کشي بايد به گونه‌اي باشد که هيچ صدمه‌اي به اصل بناي تاريخي وارد نشود.

اميدوارنيا خاطرنشان کرد: در صورت وجود سيستم‌هاي نوررساني قديمي در اصل بنا لازم است که اين سيستم‌ها هم به جهت استفاده براي طراحي دکور و و هم به جهت حفظ تاريخچه نورپردازي حفظ و نگهداري شود.

115/

انتهای پیام/

کد خبر 1386110425